Luxometro - Light Meter

arrecifemadrid

Miembro Fundador
3 Feb 2005
6.116
España
Provincia
Madrid
Hello Anthony,

In your books you mention that one of the bests investments we can make is in a light meter. However, there are different types of meters on the market and different ways of measuring. Could you give me an example of the type of meter which would be best.

Thanks

Enrique


----------------

Hola Anthony,

En tus libros mencionas que una de las mejores inversiones que podemos hacer es un un medidor de luz o luxometro. No obstante, hay diferentes tipos de medidores en el mercado y diferentes formas de medir. ¿Me podrías dar un ejemplo del tipo de medidor que sería mejor?

Gracias

Enrique
 
12 Oct 2005
104
USA
Provincia
Pennsylvania
cheers, Enrique :)

Its a very good question my friend. Many fellow aquarists do not clearly understand which meter(s) is best for them and what the meter actually will do for you.

Simply stated, we want a meter that measures the amount of "useful" light to photosynthetic creatures... not just the total light.

To do this we seek a PAR meter (AKA a "quantum" meter). If you search some of the big message boards, you will see references to affordable models of the Apogee brand. I would agree that their PAR meters are good values for aquarists.

Dana Riddle did a comparison of a more expensive lab meter versus a cheaper Apogee model. His results ere that the less expensive Apogee model was surprisingly similar and accurate!



We must be clear though to not buy or use a simple lux meter.

To give an analogy: you could have a 1000 watt red or yellow or some other wacky colored colored light of a useless spectrum over an aquarium, and it can give a reading of the same "intensity" of light as natural sunlight on the reef over those same corals. But the quality of that light is deficient!

What we really need is the useful value to tell us if a given light has enough photosynthetically active radiation (P.A.R.)

Here's a page with some models:



kindly,

Anthony

------------------

Hola, Enrique :)

Es una muy buena pregunta amigo. Muchos acuaristas no entienden claramente cuales medidores es mejor para ellos que puede hacer realmente el medidor.

Simplemente dicho, quremos un medidor que mide la cantidad de luz "util" para criaturas fotosintéticas... no sólo la luz total.

Para hacer esto buscamos un medidor de PAR (alias medidor "quantum" ). Si buscas en algunos de los foros grandes verás referencias a modelos asequibles de la marca Apogee. Yo opino que sus medidores PAR son un buna valor para acuaristas.

Dana Riddle hizo una comparación de un medidor caro de laboratorio y un modelo más barato de Apogee. Sus resultados eran que el model Apogee más económico era sorprendentemente similar y preciso!



Debemos tener claro no comprar un simple medidor de lux.

Para darte una analogía: podrías tener una bombilla de 1000 watios roja o amarilla u otro color chiflado de un espectro inutil encima del acuario, y te puede dar una lectura de la misma "intensidad" de luz que el sol encima del arrecife para esos mismos corales. PEro la calidad de la esa luz sería deficiente.

Lo que realmente necestiamos es el valor que nos indica que una luz determinada tiene suficiente radiación fostositéticamente disponible (PAR).

Aquí hay una página con tales modelos:



Saludos,

Anthony
 
Última edición por un moderador:

arrecifemadrid

Miembro Fundador
3 Feb 2005
6.116
España
Provincia
Madrid
  • Iniciador del tema
  • Moderador
  • #3
Thank you, thank you, thank you.

I'm glad I asked. Yo just saved me from spending some money on a useless Lux meter.

Cheers, Enrique

-----------------------------------

Gracias, Gracias, Gracias

Me alegro de haber preguntado. Me acabas de evitar gastar dinero en un medidor de lux inútil.

Saludos, Enrique
 
Última edición:
C

Coral Reef

Hello friends.

It is a very interesting question, that i make in Barcelona "Sizoo" to some dealers and nobody works whit it.

I am looking for one unit like Enrique out of Spain.

Enrique if you wan, we can buy two units at same time, we can talk directly tomorrow.

Regards

Oscar Alvarez


Muy facil.

Pregunte a varias empresas durante la feria de Barcelona y nadie importa o trabaja con estos aprartitos; asi que como Enrique ando dandole vueltas a traerme uno de fuera de España.

Si quieres Enrique hablamos y nos traemos uno para cada uno juntotitos para que los portes no nos coman.

P.D. Ya lo que falta es escribir los post en ingles y tenr que traducirlos, je je
 

devil sea

Aprendiz
Moderador
Miembro Fundador
2 Feb 2005
15.161
España
Provincia
Barcelona
Veamos, yo tengo uno, el que utilize para el articulo de la comparativa de las lamparas Aquaconect y las Lumenarc, no es caro y funciona muy bien, podeis verlo en el nº1 de AV. :contento:

Let us see, I have one, the one that utilize for the articulate of comparative of lamps Aquaconect and the Lumenarc, he is not expensive and it works very well, you can see it in nº1 of AV. :contento:
 
Arriba